Co to jest BDO?
Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO. BDO pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO od 1 stycznia 2020 r. prowadzą elektroniczną ewidencję i sprawozdawczość odpadów.
Wpis do rejestru BDO
Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach, marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotów:
- wprowadzających na terytorium kraju oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne, prowadzących odzysk lub recykling odpadów powstałych z produktów, organizacji odzysku, dokonujących eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi;
- wprowadzających pojazdy, prowadzących punkty zbierania pojazdów, prowadzących stacje demontażu, prowadzących strzępiarki;
- wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny lub autoryzowanych przedstawicieli, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakład przetwarzania, organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzących działalność w zakresie recyklingu, prowadzących działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku;
- wprowadzających baterie lub akumulatory, prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, podmiotów pośredniczących;
- posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, transportujących odpady, sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami, prowadzących zakłady recyklingu statków, wytwórców odpadów obowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadów;
- wprowadzających opakowania lub wprowadzających produkty w opakowaniach, produkty w opakowaniach, dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz eksportujących: odpady opakowaniowe, produkty w opakowaniach,
- będących organizacjami odzysku opakowań, prowadzących recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych,
- przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową;
- punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonych samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą, lub gminami, podmiotów, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
Dodatkowo przepisy wskazują, że wpis powinien zostać dokonany przed rozpoczęciem działalności. Ponadto działalność w powyższym zakresie może prowadzić wyłącznie podmiot wpisany do rejestru (art. 50 ust. 2 i 3 ustawy o odpadach).
Warto również pamiętać, że obowiązek rejestracji w BDO nie jest uzależniony od wielkości prowadzonej działalności. W konsekwencji nawet jednoosobowe przedsiębiorstwa mogą podlegać do złożenia wskazanego wniosku.
Jakie sankcje karne grożą podmiotom zobowiązanym do uzyskania wpisu do Rejestru BDO, za działanie niezgodne z przepisami?
- za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru - kara aresztu albo grzywny
- za brak wniosku o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru, wykreślenie z rejestru lub złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym – kara aresztu albo grzywny
- za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
- za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością objętą wpisem do Rejestru BDO – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
- za transport odpadów bez wpisu do Rejestru BDO – administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł
- za niedostarczenie odpadów przez transportującego odpady do posiadacza odpadów/miejsca przeznaczenia odpadów, wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów – administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 100 000 zł
Wniosek aktualizacyjny BDO
Wniosek o aktualizację wpisu do rejestru powinien zostać złożony w ciągu 30 dni od wystąpienia zmiany (art. 59 ustawy o odpadach):
- informacji zawartych w rejestrze,
- zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru.
W praktyce aktualizacja wpisu może być wymagana np. z uwagi na:
- rozpoczęcie nowej działalności wymagającej wpisu do rejestru, np. wprowadzanie baterii na rynek krajowy, wprowadzanie opakowań z innego niż dotychczas materiału,
- zmianę organizacji odzysku lub tzw. porozumienia (baterii i akumulatorów, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, produktów w opakowaniach, olejów, opon itp.),
- wytworzenie nowego rodzaju odpadu,
- transport nowych rodzajów odpadów,
- zmianę danych teleadresowych firmy,
- otwarcie nowego miejsca prowadzenia działalności.
Wniosek o wykreślenie z rejestru BDO
Wniosek o wykreślenie z rejestru BDO należy złożyć w terminie do 7 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności. Dodatkowo do wniosku należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł. Dane zawarte w rejestrze BDO powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Jeżeli dane są niepełne lub niezgodne z prawdą na przedsiębiorcę może zostać nałożona sankcja karna.
Ewidencja w BDO
Ewidencja w systemie BDO powinna być prowadzona na bieżąco. Ewidencja zwykła tworzona jest na podstawie kart przekazania odpadów (KPO) oraz kart ewidencji odpadów (KEO), natomiast ewidencja uproszczona opiera się tylko i wyłącznie na kartach przekazania odpadów.
KPO - karta przekazania odpadów – dokument, który dotyczy aż trzech grup podmiotów: przekazującego odpady, transportującego je oraz przejmującego odpady. Podmiot przekazujący tworzy KPO w systemie BDO jeszcze przed rozpoczęciem transportu, a następnie przekazuje transportującemu odpady. Podmiot transportujący z kolei generuje w systemie BDO potwierdzenie wystawienia KPO, a następnie transportuje odpady.
KEO zawiera m.in. informacje o masie wytworzonych czy też pozyskanych w inny sposób odpadów, wyrażonej w megagramach (czyli inaczej tonach).
Sprawozdania w BDO
Roczne sprawozdania składane są wyłącznie w wersji elektronicznej, za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Podmioty zobowiązane do sporządzenia i złożenia:
- sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi,
- sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami,
składają je właściwemu marszałkowi województwa do 15 marca 2023r.
Pomoc de minimis BDO
Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z ulgi w formie pomocy de minimis, wprowadzający:
- na rynek krajowy produkty w opakowaniach w ilości nieprzekraczającej 1 Mg rocznie,
- baterie i akumulatory,
- sprzęt elektryczny i elektroniczny, w ilościach określonych w przepisach szczegółowych,
muszą złożyć wymagane dokumenty do 15 marca 2023r.
Wsparcie BDO de minimis obejmuje głównie dotacje ze środków unijnych. Ich zadaniem jest dostarczenie wsparcia ze strony państwa.
Wśród najpopularniejszych form pomocy de minimis BDO wyróżnia się:
- zniesienie opłaty produktowej,
- zniesienie opłaty za kampanie edukacyjne.
Ubezpieczenia dla Firm – Dodatkowa Ochrona Twojego Biznesu
Choć moją specjalnością jest BDO, doskonale rozumiem, jak ważna dla przedsiębiorców jest kompleksowa ochrona ich działalności. Dlatego w ramach oferty proponuję ubezpieczenia dla firm, które zabezpieczą Ciebie, Twoich pracowników i cały Twój biznes. W tym temacie pomoże Wam specjalista w dziedzinie ubezpieczeń Marek Machota - Agent z licencją na ubezpieczanie.
Ubezpieczenia Grupowe na Życie
Wyobraź sobie, jak pozytywnie wpłynie na morale Twojego zespołu możliwość korzystania z ubezpieczenia grupowego na życie. To nie tylko dodatkowy benefit, ale przede wszystkim realne wsparcie dla Twoich pracowników i ich rodzin. Co więcej, możesz objąć ochroną również siebie i swoich bliskich. To prosty krok, który buduje zaufanie i lojalność, a jednocześnie wzmacnia wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy dbającego o swoich ludzi.
Ubezpieczenie Mienia Firmy – Chroń Swój Kapitał
Twoja firma to wynik ciężkiej pracy, a jej majątek wymaga szczególnej ochrony. Dzięki ubezpieczeniom mienia firmy możesz zabezpieczyć się przed skutkami takich zdarzeń jak pożar, zalanie czy wichura. Ubezpieczenie obejmuje także także kradzież i włamanie, abyś mógł spać spokojnie, wiedząc, że Twój biznes jest zabezpieczony na każdą ewentualność.
OC Działalności – Zabezpieczenie od Nieprzewidzianych Ryzyk
Każdy biznes niesie ze sobą ryzyko. Ubezpieczenie OC działalności chroni Cię przed konsekwencjami przypadkowych szkód wyrządzonych osobom trzecim w trakcie Twojej działalności. To praktyczne rozwiązanie, które pozwala uniknąć finansowych strat i chroni Twoją reputację.
Skontaktuj się z agentem ubezpieczeniowym, aby dowiedzieć się więcej i wybrać optymalne ubezpieczenie dla Twojej firmy. Razem zadbamy o stabilność i bezpieczeństwo Twojego biznesu!