Usługi

Co to jest BDO?

Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO. BDO pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO od 1 stycznia 2020 r. prowadzą elektroniczną ewidencję i sprawozdawczość odpadów.

 

Wpis do rejestru BDO

Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach, marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotów:

  • wprowadzających na terytorium kraju oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne, prowadzących odzysk lub recykling odpadów powstałych z produktów, organizacji odzysku, dokonujących eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi;
  • wprowadzających pojazdy, prowadzących punkty zbierania pojazdów, prowadzących stacje demontażu, prowadzących strzępiarki;
  • wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny lub autoryzowanych przedstawicieli, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakład przetwarzania, organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzących działalność w zakresie recyklingu, prowadzących działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku;
  • wprowadzających baterie lub akumulatory, prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, podmiotów pośredniczących;
  • posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, transportujących odpady, sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami, prowadzących zakłady recyklingu statków, wytwórców odpadów obowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadów;
  • wprowadzających opakowania lub wprowadzających produkty w opakowaniach, produkty w opakowaniach, dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz eksportujących: odpady opakowaniowe, produkty w opakowaniach,
  • będących organizacjami odzysku opakowań, prowadzących recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych,
  • przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową;
  • punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonych samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą, lub gminami, podmiotów, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

Dodatkowo przepisy wskazują, że wpis powinien zostać dokonany przed rozpoczęciem działalności. Ponadto działalność w powyższym zakresie może prowadzić wyłącznie podmiot wpisany do rejestru (art. 50 ust. 2 i 3 ustawy o odpadach).

Warto również pamiętać, że obowiązek rejestracji w BDO nie jest uzależniony od wielkości prowadzonej działalności. W konsekwencji nawet jednoosobowe przedsiębiorstwa mogą podlegać do złożenia wskazanego wniosku.

 

Jakie sankcje karne grożą podmiotom zobowiązanym do uzyskania wpisu do Rejestru BDO, za działanie niezgodne z przepisami?

  • za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru - kara aresztu albo grzywny
  • za brak wniosku o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru, wykreślenie z rejestru lub złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym – kara aresztu albo grzywny
  • za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
  • za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością objętą wpisem do Rejestru BDO – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
  • za transport odpadów bez wpisu do Rejestru BDO – administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł
  • za niedostarczenie odpadów przez transportującego odpady do posiadacza odpadów/miejsca przeznaczenia odpadów, wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów – administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 100 000 zł


Wniosek aktualizacyjny BDO

Wniosek o aktualizację wpisu do rejestru powinien zostać złożony w ciągu 30 dni od wystąpienia zmiany (art. 59 ustawy o odpadach):

  • informacji zawartych w rejestrze,
  • zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru.

 

W praktyce aktualizacja wpisu może być wymagana np. z uwagi na:

  • rozpoczęcie nowej działalności wymagającej wpisu do rejestru, np. wprowadzanie baterii na rynek krajowy, wprowadzanie opakowań z innego niż dotychczas materiału,
  • zmianę organizacji odzysku lub tzw. porozumienia (baterii i akumulatorów, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, produktów w opakowaniach, olejów, opon itp.),
  • wytworzenie nowego rodzaju odpadu,
  • transport nowych rodzajów odpadów,
  • zmianę danych teleadresowych firmy,
  • otwarcie nowego miejsca prowadzenia działalności.

 

Wniosek o wykreślenie z rejestru BDO

Wniosek o wykreślenie z rejestru BDO należy złożyć w terminie do 7 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności. Dodatkowo do wniosku należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł. Dane zawarte w rejestrze BDO powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Jeżeli dane są niepełne lub niezgodne z prawdą na przedsiębiorcę może zostać nałożona sankcja karna.

 

Ewidencja w BDO

Ewidencja w systemie BDO powinna być prowadzona na bieżąco. Ewidencja zwykła tworzona jest na podstawie kart przekazania odpadów (KPO) oraz kart ewidencji odpadów (KEO), natomiast ewidencja uproszczona opiera się tylko i wyłącznie na kartach przekazania odpadów.

KPO - karta przekazania odpadów – dokument, który dotyczy aż trzech grup podmiotów: przekazującego odpady, transportującego je oraz przejmującego odpady. Podmiot przekazujący tworzy KPO w systemie BDO jeszcze przed rozpoczęciem transportu, a następnie przekazuje transportującemu odpady. Podmiot transportujący z kolei generuje w systemie BDO potwierdzenie wystawienia KPO, a następnie transportuje odpady.

KEO zawiera m.in. informacje o masie wytworzonych czy też pozyskanych w inny sposób odpadów, wyrażonej w megagramach (czyli inaczej tonach).

 

Sprawozdania w BDO

Roczne sprawozdania składane są wyłącznie w wersji elektronicznej, za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i  opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Podmioty zobowiązane do sporządzenia i złożenia:

  • sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi,
  • sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami,

składają je właściwemu marszałkowi województwa do 15 marca 2023r.

 

Pomoc de minimis BDO

Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z ulgi w formie pomocy de minimis, wprowadzający:

  • na rynek krajowy produkty w opakowaniach w ilości nieprzekraczającej 1 Mg rocznie,
  • baterie i akumulatory,
  • sprzęt elektryczny i elektroniczny, w ilościach określonych w przepisach szczegółowych,

muszą złożyć wymagane dokumenty do 15 marca 2023r.

Wsparcie BDO de minimis obejmuje głównie dotacje ze środków unijnych. Ich zadaniem jest dostarczenie  wsparcia ze strony państwa.

 

Wśród najpopularniejszych form pomocy de minimis BDO wyróżnia się:

  • zniesienie opłaty produktowej,
  • zniesienie opłaty za kampanie edukacyjne.